Wady postawy u dzieci
Najczęściej spotykanym problemem u dzieci są wady postawy. Dlaczego warto zbadać dziecko u fizjoterapeuty? Dlatego, że prawidłowa ocena ewentualnych wad postawy wymaga fachowej wiedzy. Każdy z nas zbudowany jest inaczej, a to znacząco utrudnia rzetelną ocenę. Zlekceważenie choćby najdrobniejszych wad w ich początkowej fazie może powoli, acz nieuchronnie doprowadzić do zmian niemal nieodwracalnych. Warto temu przeciwdziałać.
WIZYTA KONTROLNA
U FIZJOTERAPEUTY
Jeśli zauważysz u dziecka niepokojące objawy, nie czekaj. Zapisz się na wizytę kontrolną, na której fizjoterapeuta zbada i oceni postawę Twojego dziecka oraz odpowie na nurtujące Cię pytania dotyczące postawy Twojego dziecka, oraz dobierze odpowiedni plan terapeutyczny.
INDYWIDUALNA
FIZJOTERAPIA DZIECI
Fizjoterapia dzieci to proces kompleksowego usprawniania, polegającego na normalizacji warunków fizycznych adekwatnych do etapu rozwojowego, wieku dziecka i schorzenia.
ZAJĘCIA „KOORDYNACJA,
POSTAWA, SIŁA”
To zajęcia grupowe dla dzieci, u których zdiagnozowano nieprawidłową postawę ciała, obniżone napięcie tułowia, słabą koordynację, wady stóp i kolan oraz trudności w nabywaniu nowych czynności ruchowych.
WKŁADKI
ORTOPEDYCZNE
Odpowiednio dobrane i wykonane wkładki sprawiają że stopa już od pierwszej chwili układa się w sposób optymalny, co znacznie przyspiesza proces rehabilitacji. Struktura wkładek uelastycznia ścięgna i powięzi podeszwowe oraz przyspiesza proces wzmacniania mięśni stóp.
Zapisz swoje dziecko na pierwszą wizytę!
Zadzwoń: 601 616 185
CO TO ZNACZY WADA POSTAWY?
Wbrew pozorom oznacza nie tylko skrzywienia w obrębie kręgosłupa ale także inne odchylenia od normy w obrębie tułowia, bioder, kolan czy stóp małego człowieka, jak również narządów wewnętrznych jako konsekwencja tych zmian w narządzie ruchu. Zaburzenia, które nie zostaną odpowiednio wcześnie rozpoznane, mogą nieść za sobą wiele konsekwencji w postaci niemal nieodwracalnych zmian.
SKOLIOZA
Skoliozę, czyli deformację tułowia obejmującą kręgosłup, tkanki otaczające oraz narządy wewnętrzne. Niepokojącymi objawami mogą być: pochylenie tułowia w jedną stronę, wygarbienia na plecach uwidaczniające się w skłonie w przód, pochylona głowa, nierównomierne ustawienie barków, krzywe ustawienie miednicy.
PŁASKIE PLECY
Plecy płaskie- charakterystycznym objawem jest spłaszczenie fizjologicznych krzywizn kręgosłupa. Dzieci z tą wadą charakteryzują się: płaską klatką piersiową i obniżonymi barkami. Wada powoduje zmniejszenie amortyzacji, co z kolei może przyczyniać się do powstawania zmian zwyrodnieniowych.
OKRĄGŁE PLECY
Plecy okrągłe charakteryzują się nadmiernym uwypukleniem w odcinku piersiowym kręgosłupa. W wyglądzie dziecka można zaobserwować takie objawy jak odstające łopatki i zapadniętą lub spłaszczoną klatkę piersiową.
PLECY WKLĘSŁE
Plecy wklęsłe – wypchnięcie dolnego odcinka kręgosłupa do przodu, tzw. pogłębienie lordozy lędźwiowej. W wyglądzie dziecka obserwuje się: przodopochylenie miednicy (odstająca pupa) i przodujący brzuch.
KOŚLAWE KOLANA
Kolana koślawe – inaczej ustawienie kolan do środkowej linii ciała. Kostki przyśrodkowe są znacznie oddalone od siebie. W wyglądzie dziecka obserwuje się złączenie kolan do środka oraz oddalenie kostek przyśrodkowych powyżej ponad 5cm.
KOLANA SZPOTAWE
Kolana szpotawe występują wówczas, gdy między kolanami dziecka stojącego ze złączonymi kostkami przyśrodkowymi pozostaje szeroki odstęp powyżej 4-5 cm. W wyglądzie dziecka obserwuje się pałąkowate wygięcie na zewnątrz podudzi.
PŁASKOSTOPIE
Płaskostopie diagnozowane jest wówczas, gdy większa powierzchnia stopy styka się z ziemią a naturalne wysklepienie stopy jest załamane (łuk podłużny i poprzeczny jest obniżony lub całkowicie zniesiony podczas przyjmowania przez dziecko pozycji stojącej).
STOPA SZPOTAWA
Stopa szpotawa charakteryzuje się skręceniem pięty do wewnątrz i oparciem jej na krawędzi zewnętrznej. Dziecko z tą wada zdziera obcas po stronie zewnętrznej.
STOPA PŁASKO-KOŚLAWA
Stopa płasko-koślawa występuje w momencie obniżenia łuków podłużnych oraz poprzecznych z jednoczesnym odchyleniem pięty na zewnątrz. Wada ta często występuje wraz z koślawością kolan. Dziecko z tą wadą zdziera obcas po stronie wewnętrznej.
STOPA WYDRĄŻONA
Stopa wydrążona to zniekształcenie, które polega na pogłębieniu wydrążenia stopy w odcinku między guzem piętowym a głowami kości śródstopia z równoczesnym skręceniem tego odcinka. Wada ta charakteryzuje się tzw. wysokim podbiciem
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
CO TO JEST WADA POSTAWY?
Mianem wad postawy określa się wszelkiego rodzaju odchylenia od ogólnie przyjętych cechy postawy prawidłowej dla danego wieku, płci, rasy czy budowy ciała. Najczęściej są one efektem zmian patologicznych w naszym układzie ruchu. Mogą mieć charakter strukturalny, jak i czynnościowy.
Postawa wadliwa to taki stan, w którym kształt ciała, wynikający z budowy i nawykowego bądź przymusowego rozmieszczenia poszczególnych części ciała, jest niekorzystny dla organizmu. Bardzo często temu modelowi przypisuje się też stany, w których utrzymanie pozycji stojącej wymaga nadmiernego wysiłku mięśniowego i mogą zagrażać zbyt wczesnym zużyciem narządu ruchu i podporu.
MAM WADĘ POSTAWY, CZY POTRZEBNE MI SĄ WKŁADKI?
Tak, chcąc skorygować wadę postawy bardzo dobrym uzupełnieniem rehabilitacji i korekcji postawy są wkładki ortopedyczne, które korygują ustawienie ciała a także zabezpieczają je przed dalszym pogłębianiem się wady.
CZY Z WADY POSTAWY MOGĘ SIĘ WYLECZYĆ?
Wady postawy mogą pojawić się w każdym wieku i w każdym wieku możemy je korygować, ale najlepsze wyniki daje korekcja prowadzona przed zakończeniem dorastania.
JAK DŁUGO TRWA REHABILITACJA WAD POSTAWY?
Wada postawy może się pojawić w każdym wieku. Jednak nie ważne w jakim wieku wystąpi rehabilitacja jest długotrwała i czasochłonna.
JAK REHABILITACJA MOŻE POMÓC MI JEŚLI MAM SKOLIOZĘ?
Rehabilitacja w skoliozie może zmniejszyć dolegliwości bólowe, poprawić ruchomość stawów, zmniejszyć napięcie mięśniowe a także zmniejszyć wielkość skrzywienia.
NA CZYM POLEGA REHABILITACJA WAD POSTAWY?
Sama terapia składa się z kilku elementów. Podczas indywidualnej sesji terapeutycznej Pacjent, pod nadzorem terapeuty, wykonuje określone asymetryczne bądź symetryczne ćwiczenia korygujące zdiagnozowane nieprawidłowości. Ponadto terapeuta pracuje z Pacjentem manualnie, rozluźniając napięte tkanki, rozciągając przykurczone mięśnie, bądź aktywując te osłabione. Kolejnym bardzo istotnym elementem terapii jest praca Pacjenta nad samodzielną korekcją postawy przed lustrem.
PO CZYM POZNAM, ŻE MOJE DZIECKO MA WADĘ POSTAWY?
Patrząc na to jak dziecko chodzi, siedzi bądź zachowuje się można zaobserwować nierównomierne przecieranie się butów, asymetrię w ustawieniu podczas siedzenia, zaburzony chód który może być utykający, niemiarowy bądź asymetryczny.
OD KIEDY (JAKIEGO WIEKU) MOŻEMY ZAOBSERWOWAĆ WADY POSTAWY?
Już od najmłodszych lat możemy zaobserwować jak nasze dzieci zaczynają nieprawidłowo ustawiać swoje ciała. Ale wada postawy może pojawić się w każdym wieku nawet w wieku dorosłym. Jednak większość wad postawy powstaje w trakcie fazy wzrostu naszego ciała i wtedy też najlepiej się je wychwytuje a zarazem można skutecznie z nimi pracować i osiągać najlepsze efekty terapeutyczne.